پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 10822
تاریخ انتشار: 28 اسفند 1392 16:15

سال 92 سال خلق یک حماسه بزرگ بود. حماسه حضور مردم و تصمیمی موثر برای ایرانی بهتر از قبل؛ 24خرداد بود که مردم کشورمان به دور از تعصبات گروهی و جناحی به پای صندوق‌های رای رفتند و نام کاندیدای خود را روی برگه‌های رای نوشتند. انتخاباتی که نشان از بلوغ سیاسی ملت داشت و گواهی می‌داد بر عزم راسخ ایرانیان برای بهبود شرایط کشور. به هر حال نیمه اول سال92 سال شادی ملت بود و هر لحظه چشم‌ها به تصمیمات دولتی دوخته شده بود که وعده‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و... زیادی داده بود. این دولت قول داد از حق ملت دفاع می‌کند و نمی‌گذارد احدی به این حقوق تعرض کند. این دولت گفت که وضعیت اقتصادی را بهبود خواهد بخشید اما پیش از آن گفته بود که برای تحقق وعده اقتصادی‌اش ابتدا باید ناکارآمدی‌ها را جبران و بعد به طرح‌ها و پروژه‌های جدید فکر کند. در عرصه فرهنگی هم اگر چه در دولت قبل مماشات‌هایی صورت می‌گرفت اما این دولت گفت که به خواست ملت توجه می‌کند. اما دولت یازدهم در این ایام مبرا از خطا نبود که نمونه آن نحوه توزیع سبد کالا بود که رئیس‌جمهور عذرخواهی را به معنای زیر سوال رفتن عزت خود معنا نکرد بلکه خوب می‌دانست بر محبوبیتش افزوده خواهد شد.


اعتماد بخش خصوصی را بالا ببرد


صباح زنگنه (فعال سیاست خارجه): رئیس‌جمهور در سال جدی باید اعتماد به بخش خصوصی برای توسعه اشتغال را بالاببرد. همچنین رئیس‌جمهور باید توجه ویژه‌ای به هماهنگی بین بخش‌های مختلف نهادهای حکومتی با بخش‌های دیگر اجتماع را شکل دهد.


سال چالش‌های روحانی


دكتر غلامرضا تاجگردون (نماینده مجلس): سال آتی آغاز دوره سختی برای آقای روحانی خواهد بود. به خاطر ضعف‌های مدیریتی و اقتصادی دكتر روحانی اكنون وارث مشكلات گذشته است. رئیس‌جمهور طبعا در سال آتی باید ترتیبی اتخاذ كند كه شیب تورم با درآمد عمومی طبقات مختلف جامعه همخوانی داشته باشد. به یك معنا می‌توان گفت دغدغه اصلی روحانی اقتصاد و معیشت مردم خواهد بود. البته باید دانست اقتصاد كشور بی‌ارتباط با گشایش در عرصه سیاست خارجی كشور نیست. بنابراین نتیجه مذاكرات هسته‌ای به طور مستقیم بر روند توسعه كشور اثر گذار است پس سیاست خارجی ارتباط وثیقی با اقدامات داخل دولت دارد. همگان امیدوارند كه دولت یازدهم بتواند از پس مسائل كشور برآید.


راهی جز پرداختن به مذاكرات هسته‌ای ندارد


دكتر الهه كولایی (استاد دانشگاه تهران): نو شدن سال جدید به معنای آغازی دوباره برای دولت یازدهم است. دولت یازدهم در حالی سال 92 آغاز به كار كرد كه كشور به لحاظ سیاست خارجی با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو بود. اما به واسطه اتخاذ سیاست‌های معقول و البته معتدل از سوی دولت یازدهم این امكان فراهم شد تا ایران نقش موثرتری در تحولات جهانی و البته منطقه خاورمیانه ایفا كند. سال 93 را باید سال دیپلماسی دانست چرا كه پرونده هسته‌ای ایران وارد مرحله‌ای از مذاكرات می‌شود كه بی‌تردید باید گفت چالش‌زاترین عرصه برای دولت یازدهم است و دولت روحانی راهی جز پرداختن به مذاكرات هسته‌ای ندارد.


به مطبوعات بها داده شود


ماشاءا... شمس الواعظین (فعال رسانه‌ای): امیدواریم در سال آتی میدان بیشتری برای فعالیت به مطبوعات داده شود. مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است و آزادی آن، دولت و حکومت را از نظارت‌های عریض و طویل می‌رهاند. نظارت این رکن همراه با نتایجی بسیار سازنده است. توصیه من به دولت این است که این تجربه بشری را دست کم نگیرد و آزادی بیشتر مطبوعات را سرلوحه برنامه‌های93 خود قرار دهد تا بدین وسیله بی‌کفایتی و بی‌انضباطی و بی‌نظمی از ساحت دولت رخت بر بندد.


دلمشغولی پایگاه اجتماعی داشته باشید


سروش دباغ(استاد دانشگاه): توصیه من این است که رئیس‌جمهور محترم دلمشغول پایگاه اجتماعی خود باشند تا کسانی که در انتخابات92 از ایشان حمایت کردند ریزش نکند.


اصلاح قیمت‌ها صورت گیرد


جمشید پژویان (فعال اقتصادی): اصلاح قیمت‌ها و پیگیری جدی ادامه هدفمندی یارانه‌ها باید در دستور کاری رئیس‌جمهور قرار بگیرد. به بخش تولید از طریق سیستم مالیاتی و نرخ استهلاک نزولی یک نوع یارانه مستقیم تعلق گیرد تا تکنولوژی را در جهت صرفه‌جویی مصرف انرژی پیش ببرند. همچنین سیستم بانکی را باید مجهز کرد تا منابع برای تامین سرمایه‌های تولید در اختیار افراد باصلاحیت قرار بگیرد.


اجرای قانون اساسی


دكتر مسعود پزشكیان (نماینده مجلس): اولویت دولت یازدهم اجرای قانون اساسی در سال93 باشد. اجرای كامل قانون اساسی حرف تازه‌ای نیست اما تا كنون كمتر كسی توانسته به معنای واقعی پایبندی به قانون اساسی را به منصه ظهور برساند. اكنون از رئیس‌جمهور یازدهم انتظار می‌رود پایبندی به قانون اساسی را سرلوحه كار قوه مجریه كشور قرار دهد. به عنوان یك نماینده مجلس بهترین پیشنهاد به دكتر روحانی اجرای بدون تنازل قانون اساسی است.


حل مسائل هسته‌ای اولویت باشد


هرمیداس باوند ( کارشناس سیاست خارجی): دولت تاکنون اولویت کاری خود را حل مسائل هسته‌ای کشور قرار داده است. دولت روحانی باید در سال پیش رو و حتی پیش از شروع سال جدید توجه بیشتری به مسائل داخلی کشور نشان دهند. عید نوروز برای تمامی ایرانیان اهمیت ویژه‌ای دارد وبا توجه به فرهنگی که در کشور ما وجود دارد در نوروز تمامی افراد سعی می‌کنند که در کنار هم این جشن را برگزار کنند. باید دولت تلاش داشته باشد تا با یکسری از اقدامات فضایی شاد برای مردم کشور فراهم کند. در عرصه فرهنگ با دونوع رویکرد مواجهیم. از یک سو فرهنگی
تک بعدی، خودکفا واز سویی دیگر فرهنگی چند بعدی که در کشور ما رایج است. در فرهنگ چند بعدی تمامی حوزه‌های یک کشور روی یکدیگر تاثیر خواهد گذاشت ودولت باید با ایجاد یک فضای امن سیاسی در ارتقای دیگر حوزه‌ها تلاش کند.


حقوق شهروندی اولویت کاری دولت باشد


غلامعباس توسلی (استاد دانشگاه): در سال جدید آنچه که روحانی و دولت او باید پیش بگیرند به کرسی نشاندن حقوق شهروندی و انتخاب سیاست‌هایی است که به پایان یافتن پرونده هسته‌ای کمک کند. روحانی بارها در گفته‌های خود به حقوق شهروندی اشاره کرده و باید اقداماتی در این راستا انجام دهد و آن را عملیاتی کند. همچنین پرونده هسته‌ای که تاکنون به خوبی توسط تیم مذاکره‌کننده و وزارت خارجه پیگیری شده است از مسائلی است که باید مردم کشور ما نتیجه نهایی آن را به چشم خود ببینند. می‌توان با قطعیت گفت که مسائل اقتصادی از مهم‌ترین مسائل هر جامعه‌ای محسوب می‌شود که اولویت اول ومهم را برای مردمان هر جامعه دارد اما نمی‌توان برای رسیدگی به آن زمان خاصی را در نظر گرفت زیرا تغییر در حوزه اقتصادی به زمان نیاز دارد و به حق نیست که به دولت سفارش کرد که در طی زمانی خاص مشکلات این حوزه را حل کند. دولت یازدهم باید برای سیاست‌های سال جدید اولویت‌های زمان دار خود را روشن ومشخص سازد تا با برنامه‌ریزی و بدون اتلاف وقت به امور مهم رسیدگی کند.


افشار هویت چوب لای چرخ دولت گذاران


محمد صالح نیکبخت (وکیل دادگستری): پیام من برای آقای روحانی با توجه به شعاری که دادند و حمایتی که اکثزیت مردم از او کردند این است که بر اساس تدبیر و امید مشکلات را حل کنند و با کسانی که چوب لای چرخ برنامه‌های او می‌گذارند و برای وزرا مشکل ایجاد می‌کنند ابتدا با مدارا و در صورت تداوم این وضعیت، هم آنان و هم سیاست‌های آنان را افشا کند.


تلاش برای تحقق تمامی وعده‌ها


محمد علی سبحانی (سفیر سابق ایران در لبنان): رئیس‌جمهور باید با توجه به وعده‌هایی که به مردم داده است و سبب شده که مردم رای خود را به این فرد بدهند حرکت کند و اهداف این سال سرنوشت ساز را مشخص کند. در حال حاضر کشور با سه مشکل عمده روبه‌رو است که حل آنها می‌تواند مسیر کشور به سمت توسعه و پیشرفت را تغییر دهد. مهم‌ترین این مسائل حل مشکلات اقتصادی و مشکلاتی است که در اثر سیاست‌های نابخردانه دو دولت نهم و دهم پیش گرفته بود، به وجود آمده. برای آنکه بتوان شرایط را بهبود بخشید مستلزم این است که در چارچوب منطقی سیاسی و اقتصادی حرکت کنیم. در کنار این مساله اوضاع سیاست خارجه بسیار مهم است و باید تلاش کرد که به یک شرایط تعاملی دست پیدا کنیم. اما مساله‌ای که دارای اهمیت بسزایی است حل مشکلات داخلی کشور است که سبب خواهد شد اعضای تیم مذاکره‌کننده با اعتماد به نفسی بالا کار خود را پیگیری کند. همچنین حل مسائل مربوط به انتخابات گذشته باید در اولویت‌های کاری رئیس‌جمهور قرارا بگیرد.


به وعده‌های انتخاباتی عمل کند


نعمت احمدی (وکیل دادگستری): دولت قبل از انتخابات وعده‌هایی به ملت داده است که آن وعده‌ها باعث شد آرای متکثری را به دست بیاورد بنابراین پیشنهاد من به دولت در سال 93 به دولت این است که به آن وعده‌های انتخاباتی در زمینه داخلی و خارجی و عمل کند و باید توجه داشته باشد به اینکه ما از زمستان سخت روابط با دنیا بیرون آمدیم و طبیعتا گروه‌های رادیکالی وجود دارند که حیات و مماتشان به وجود تنش وابسته است که نمونه آن را در لابی صهیونیست‌ها و شرکت‌های اسلحه‌سازی در غرب و در داخل نیز عده‌ای تندرو وجود دارد که نگاهشان به عدم حل شدن موضوعات و مسائل ایران است و بر این باورند اگر ایران مساله‌ای با غرب نداشته باشد حیات آنها دچار تنش می‌شود بنابراین دولت آقای روحانی باید با ظرافت از کنار این مساله بگذرد چرا که عده‌ای برنمی‌تابند در جامعه آرامش وجودداشته باشد.


نگاه به اقشار مختلف جامعه


ولی‌ا... شجاع پوریان(عضو شورای شهر): حرکت دولت روحانی در این مدتی که مسئولیت اداره کشور را بر عهده گرفته خوب بوده است و توانسته است در راستای شعارهایی که در زمان تبلیغات انتخابات مطرح شده بود عمل کند. امیدوارم در سال آینده حرکت برای تحقق وعده‌های 24 خرداد افزون شود. دولت در سال آینده همچنان با چالش‌های داخلی و خارجی مواجه خواهد بود و باید برای خروج از تنگناها تلاش بیشتری به کار ببندد. اما در مجموع اگر بخواهم خواسته‌ای از آقای روحانی داشته باشم نگاه به اقشار مختلف جامعه و به خصوص اقشار آسیب‌پذیر را از ایشان می‌خواهم. متاسفانه وضعیت کشور در سال‌های گذشته به شکلی شده که امروز دغدغه اول بسیاری از مردم ایران دغدغه معیشت است و این مساله نباید گرفتاری اول مردم ایران باشد. اگر دولت بتواند در حل این دغدغه موفق باشد کمک بسیار بزرگی به همه مردم کرده است. در سیاست خارجی نیز ایران به جایگاه ویژه‌ای رسیده است و کشورهای اروپایی نیز به جایگاه مهم ایران پی برده‌اند. باید دقت شود با سعی و تلاش و عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری، سیاست خارجی کشور نیز بیش از پیش مورد توجه و اهتمام دولت قرار بگیرد.


امید سال 93


مصطفی درایتی (فعال سیاسی): کشور ایران، کشوری است که به خاطر شرایط خاص سیاسی، پیش‌بینی در مورد آینده آن کار دشواری است. اسفند ماه سال 91 که فعالان سیاسی به دنبال کاندیداتوری چند چهره مطرح بودند، به قدری موانع پیش رو بزرگ به نظر می‌رسید و محدودیت برای گزینه‌های اصلی اصلاح‌طلبان وجود داشت که کمتر کسی به انتخابات سال 92 با امید نگاه می‌کرد. آنچه در انتخابات سال 92 رقم خورد، برای بسیاری کنشگران سیاسی اتفاقی بی سابقه و غیرمنتظره بود. اما عنایت خداوند شامل مردم ایران شد و بار دیگر بذر امید در دل‌های این مردم صبور جوانه زد. حال در آستانه سال 93 مردم ایران با امید به تحولات سال بعد نگاه می‌کنند. وضعیت شش ماه گذشته این انتظار را به وجود آورده است که اقتصاد کشور در سال آینده سامان بیشتری بگیرد و این گسیختگی در اقتصاد کشور ریشه‌کن شود. از طرفی دیگر در حوزه سیاست خارجی کشور هم این امیدواری وجود دارد که مسائلی که بین ایران و کشورهای دیگر وجود دارد به سامان برسد.


مسائل هسته‌ای به نتیجه برسد


احمد حکیمی پور(عضو شورای شهر): دولت باید سیاست خارجی خود را برای حل چالش هسته‌ای به نتیجه برساند و اهتمام داشته باشد که در مسیر حل و فصل قرار بگیرد تا با سرعت لازم طی شود چون سیاست داخلی تابعی از سیاست خارجی است. بودجه دولت در سال93 اجرا می‌شود که انشاءا... آثار آن را ببینیم. به نظر من دولت می‌تواند حماسه اقتصادی را سامان بدهد.


3 نکته برای دولت


محسن غرویان (استاد حوزه): دولت سه نکته را در سال 93 باید در اولویت قرار دهد:1- در بعد حماسه سیاسی همین گفتمان عدالت و عقلانیت باید در جامعه نهادینه و با مبانی فقهی و دینی تبیین و روشن شود.
2- نکته دیگر در بعد اقتصادی است که گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده اما حد ایده‌آل هنوز برآورده نشده است.مساله گرانی و تورم و به طور کلی معیشت مردم مدنظر قرار گیرد و اقدامات مفیدتری در مورد رفاه مردم صورت بگیرد. 3- نکته بعدی در باب مساله دیپلماسی جهانی است یعنی ایران از این حالت خارج شود و دیگر دشمنان نتوانند ایران هراسی را تبلیغ کنند بلکه ملت ایران به عنوان یک ملت آزاده با درک و فهم سیاسی و اجتماعی آن چهره خود را نشان دهد و تحریم‌ها برداشته شود چراکه ریشه بسیاری از این برخوردهای اقتصادی و تحریم‌ها در همان جهت سیاسی است و اگر ما جایگاه سیاسی و دیپلماتیک خود را پیدا کنیم بسیاری از این فشارها از روی ملت ما برداشته می‌شود.


گرانی کنترل شود


نجفقلی حبیبی (فعال سیاسی): چند مساله هست که دولت آینده با آن مواجه است اولین این که گرانی کنترل شود؛ چراکه در اثر گرانی طبقات جامعه به ویژه طبقات پایین جامعه آسیب می‌بینند و این پدیده آزردگی خاطر برای مردم به وجود می‌آورد. دومین مساله مراقبت از فساد اداری و
غیر اداری است چراکه هیچگاه دولت نمی‌تواند مطمئن شود که ارکان آن در فساد اقتصادی دخالت ندارند لذا دولت باید مراقب کارمندان خود از بالا تا پایین باشد که دچار فساد نشوند و بتواند از این طریق جلوی فساد را بگیرد، البته بسیاری از فسادها که رخ می‌دهد به دلیل شیوه‌های نادرست اداری است که این مساله را نیز دولت باید سعی در اصلاح داشته باشد و به هر حال ما با پدیده رشوه هم مواجه هستیم که دولت خیلی باید تلاش کند و زحمت بی‌وقفه بکشد تا این مسائل را بتواند در جامعه ریشه‌کن کند. مساله دیگر اخلاق است که بسیار اهمیت دارد چراکه جامعه ما به هر حال یک جامعه مسلمان است و مسلمان نمی‌تواند تظاهر به دین کند و دین را اجرا نکند این تظاهر را باید در شئون مدیریتی آرام آرام ریشه کن کند چراکه متاسفانه افرادی هستند که با توسل به ظواهر دینی می‌خواهند نشان دهند خیلی مومن هستند و پستی را بگیرند و بعد هم آن را درست انجام ندهند و خلاف کنند بنابراین این مساله تظاهر به دینداری هم باید در سال93 در دستگاه‌های اداری و دولتی ریشه‌کن شود.


عمل به وعده‌ها


دكتر داوود آقایی (استاد حقوق بین‌الملل): دوستان رئیس‌جمهور یازدهم بی‌صبرانه منتظر اجرای وعده‌های ایشان هستند. اشتغال‌آفرینی، كنترل تورم و... چالش‌های سال آینده دولت روحانی است. انتظار از مدیران دولت روحانی این است كه به وعده‌ها و شعارهای رئیس‌جمهور توجه كرده ودر سال آینده در راستای تحقق وعده‌ها گام بردارند. همگان انتظار دارند حركت به سوی توسعه و پیشرفت كشور در سال آتی مستمر باشد. رئیس‌جمهور باید بتواند به لحاظ وضعیت مدیریتی، مدیریت منسجم و همفکر در کشور شکل بدهد و همین روندی که در پرونده هسته‌ای آغاز کردند با جدیت در سال آینده ادامه دهند چون بسیاری از مشکلات در گرو این پرونده است و بسیاری معضلات کشور در گرو حل شدن پرونده هسته‌ای است. به نظرم کسانی که این انتقاد را می‌کنند آگاهی از مشکلات ندارند. باید ایران بتواند جایگاه اصلی خود را در میان کشورهای دیگر به دست بیاورد.


تامین رفاه اقتصادی و اجتماعی


مهدی تقوی (اقتصاددان): هنر دولت این است که اقداماتی انجام دهد که رفاه اقتصادی و اجتماعی مردمان جامعه خود را تامین کند. دولت نباید هیچ اقدامی را در راستای افزایش قیمت‌های نهاده‌ها صورت دهد. آنچه مهم است وظیفه متقابل دولت و مردم نسبت به یکدیگر است. دولت نسبت به مردم جامعه مسئولیت دارد که امکانات رفاهی را تا حد ممکن برای آنها برآورده کند و همچنین وظیفه مردم است که در قبال امکاناتی که دارند وبه میزان ثروتشان به دولت مالیات پرداخت کنند.


دولت به اقدامات ناتمام رسیدگی کند


غلامرضا ظریفیان (فعال سیاسی): دولت رسیدگی به چند کار ناتمام را در دست بررسی دارد که باید در سال جدید آنها را نهایی کند و به نتیجه‌ای برساند یا آن که بخش وسیعی از آن را حل کند. پس از گذشت چندین ماه از شروع کار دولت یازدهم بزرگترین انتظار مردم از دولت یازدهم ساماندهی اقتصاد و مسائل هسته‌ای کشور است. با توجه به زمانی که برای بررسی پرونده هسته‌ای در نظر گرفته شده دولت باید تمامی تلاش خود را برای مشخص کردن اوضاع پرونده هسته‌ای در سه ماهه نخست سال جدید داشته باشد. با مشخص شدن اوضاع پرونده هسته‌ای، وضعیت تحریم‌هایی که علیه ایران صورت گرفته نیز روشن خواهد شد. مشخص شدن روند مذاکرات باعث نوعی گشایش در عرصه اقتصادی خواهد شد و بر افکار عمومی جامعه تاثیری بسزا دارد. دولت باید اقتصاد کشور را به سمت و سویی ببرد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی به یک اطمینان خاطر برسند تا بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر گیرند. اقدام سوم دولت یازدهم باید در حوزه فضای فرهنگی جامعه باشد. فضای فرهنگی جامعه نیازمند احساس اطمینانی است تا ساماندهی فرهنگی را آغاز کند. هنرمندان جامعه ما و دیگر اقشار در این حوزه باید بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند و پیش‌زمینه آن ایجاد اطمینان و اعتماد برای آنهاست. به سامان شدن حوزه‌های سیاست خارجی، فرهنگ و اقتصاد باعث گشودگی در دیگر زمینه‌ها خواهد شد.


بهبود شرایط اقتصادی جامعه


حسین رویوران (کارشناس سیاست خارجی): مهم‌ترین توصیه‌ای که می‌شود مطرح کرد بهبود شرایط اقتصادی جامعه است چون فقر بزرگترین مفسده است. حضرت علی(ع) می‌فرماید «اگر فقر فردی بود او را می‌کشتم» و جایی دیگر فرموده «نزدیک بود که فقر کفر باشد». با توجه به اثر منفی فقر به فرهنگ جامعه مهم‌ترین مساله حل مشکلات اقتصادی جامعه است که این گام تاثیر زیادی در حل مشکلات اقتصادی جامعه خواهد داشت.


ادامه روند مذاکرات هسته‌ای


داریوش قنبری (فعال سیاسی): دولت به لحاظ وضعیت مدیریتی، باید مدیریت منسجم و همفکر در کشور شکل دهد و همین روندی که در پرونده هسته‌ای آغاز کردند با جدیت در سال آینده ادامه دهند چون بسیاری از مشکلات در گرو این پرونده است. به نظرم کسانی که این انتقاد را می‌کنند آگاهی از مشکلات ندارند. باید ایران بتواند جایگاه اصلی خود را در میان کشورهای دیگر به دست بیاورد.


مجمع تشخیص مصلحت اجتماعی تشکیل شود


احمد پورنجاتی (فعال سیاسی): از دولت می‌خواهم همانطور که در کشور مجمعی داریم به عنوان مجمع تشخیص مصلحت نظام شرایطی فراهم کند تا یک مجمع تشخیص مصلحت اجتماعی نیز برای پاسخ گویی به نیازهای اجتماعی فراهم کند و در کنار اولویت‌های سیاسی و اقتصادی کشور به مساله نهاد‌های مدنی و تشکل‌های صنفی توجه کند و این سرمایه اجتماعی که در دولت گذشته دچار خسران شده است را دوباره به حالت قبل و حتی بهتر از قبل بازگرداند.


بازگشایی قفل‌های سیاست داخلی


آذر منصوری (فعال سیاسی): در امتداد تلاشی که دولت روحانی برای گشایش قفل‌های سیاست خارجی ایران به انجام می‌رساند، دولت روحانی توانسته اولین گام‌های اعتمادسازی را در ارتباط با برنامه هسته‌ای با موفقیت بردارد. تلاش برای کاهش بی‌اعتمادی‌ها تا حدودی به نتیجه رسیده اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه داشت، این است که در سال جاری امتداد این تلاش‌ها و برنامه‌ریزی دولت برای باز کردن قفل‌هایی باشد که در سیاست داخلی با آن مواجه هستیم. رئیس دولت یازدهم بارها در گفت‌وگوهای خود اشاره کرده‌اند که در امتداد همان تلاشی که برای سیاست خارجی صورت می‌گیرد اجرای بند سوم قانون اساسی که به حقوق ملت تاکید کرده، ضروری است. سیاست خارجی دولت با رویه‌ای که در داخل کشور پیش می‌گیرد به یکدیگر مربوطند. مسلما اگر به پیچیدگی‌های ساختار قدرت توجه نشود در اجرای برنامه‌ها دولت با مشکلات و موانع جدی مواجه می‌شود.


در افزایش قیمت خوراک پتروشیمی بازبینی شود


بهمن آرمان (کارشناس اقتصادی): دولت باید درافزایش قیمت پتروشیمی بازبینی کند چون در این صنایع دارای مزایای نسبی هستیم و بیشترین صنایع غیرنفتی مربوط به این صنایع است و در صورت افزایش قیمت این بخش دچار توقف در توسعه و صادرات محصولات مختلف
غیر نفتی خواهد شد.


امید پدید آید


حسین کاشفی (فعال سیاسی): رئیس‌جمهور باید تمامی تلاش خود را داشته باشد که امید به وجود آمده در مردم را زنده نگه دارد. این امید در صورتی زنده
نگه داشته می‌شود که مطالبات مردم و ارتباطات با آنها حفظ شود. جامعه ما نیازمند قانونمداری و حاکمیت اخلاق است. در این چندساله ضربه‌هایی به اخلاق جامعه وارد شده است. اکنون مساله مهم در کشور ما برپا شدن اخلاق و همزیستی مسالمت‌آمیز است که راه‌حل آن ریشه‌یابی این آسیب و اقدامات فرهنگی در جامعه است.


فرهنگ سازی


دکتر مهدی مطهرنیا (کارشناس سیاست خارجی): روحانی باید به این نکته بیندیشد که خروجی حرکتش برای جلب مردم و ایجاد هم پیوندی با لایه‌های گوناگون اجتماع نیازمند فرهنگسازی در پایین و پرسمان از بالاست و باید بر آن باشد که راه‌های ارتباط درآمدهای اجتماعی با توده‌های مردم را در قالب رسانه و در اختیار قرار دادن خطوط ارتباطی فعال ارتقا بخشد. بی‌تردید ارتباط خوبی بین مردم و نخبگان از یک سو و روشنفکران مطرح نیازمند یک سلسله ارتباط منظم در قالب رسانه فعال است.


حل بحران‌های اقتصادی


محمود میر لوحی (فعال سیاسی): در سال جدید دولت باید دو اولویت کاری حل سیاست‌های خارجی و پرونده هسته‌ای و همچنین حل بحران‌ها ی اقتصادی داخل کشور را مد نظر قرار دهد. روحانی باید تلاش داشته باشد که مناسبات خود را با کسانی که به او رای دادند به نحو مناسب‌تری تعریف کند. اگر طرفداران و هواداران روحانی که دوستان واقعی وی محسوب می‌شوند در صحنه نباشند فرصت برای کسانی که به خبرسازی و شانتاژ می‌پردازند فراهم می‌شود تا مانور بیشتری بدهند. رئیس‌جمهور وعده داده بودند که در مناسبات و نشست‌های مختلف با نخبگان هر صنف و رشته دیدار داشته باشند. سمن‌ها، احزاب و افکار عمومی و تشکیل جامعه مدنی می‌توانند کمک کنند که اوضاع کشور بسامان‌تر شود و نظمی که باید در کشوراستقرار یابد، نهادینه شود.


فرآیند را ادامه دهید


حسن عشایری (استاد دانشگاه): ما ایرانیان در بسیاری از موارد پیامدمدار هستیم نه فرآیندمدار. این در حالی است که پیشرفت در فرآیندمداری است و مهم‌تر از آغاز کردن، ادامه دادن راه است. بر این اساس پیشنهاد من این است که آقای رئیس‌جمهور راهی را که آغاز کرده است، ادامه دهد. امیدواری ما این است که وضع از آنچه اکنون هست بدتر نشود و حرکت‌هایی که برای بهبود اوضاع آغاز شده ادامه پیدا کند. به عبارت روشن‌تر فرآیندی که آغاز شده است باید ادامه پیدا کند و آقای روحانی با پشتوانه مردمی خود می‌تواند این راه را ادامه دهد.


شهامت داشته باشند


سیدحسن موسوی‌چلک (رئیس انجمن مددکاران ایران): پیشنهادم این است که در حوزه اجتماعی کشور، از مدیران اجتماعی استفاده کند. همانطور که از اختلاس و کلاهبرداری می‌گویند برای اولین بار این شهامت را داشته باشند و بگویند وضعیت اجتماعی هم بد است. درخواستم این است که به تشکل‌های غیر دولتی اجازه دهند بر فعالیت دولت نظارت بیشتر کنند. از پرسش‌گری و مطالبه‌گری اجتماعی دفاع کنند و برنامه ششم توسعه را با رویکرد اجتماعی بنویسند.


رسیدگی بهتر به مسائل کودکان شود


شیوا دولت آبادی (رئیس انجمن دفاع از حقوق کودکان): پس از سال‌ها باور دارم که می‌توانم رئیس‌جمهور کشورم را مخاطب قرار دهم و به سهم خودم از ضرورت‌هایی که در جامعه ما می‌بینم و کمی از چگونگی چاره‌جویی‌ها بگویم. باور دارم که شنیده می‌شود و حتی شاید بتواند به برنامه یا لایحه یا ایده‌های اجرایی تبدیل شود. این احساس تعلق در من شادمانی ایجاد می‌کند. دوم اینکه باور دارم آقای رئیس‌جمهور با همه موانع سر راه نهایت سعی خود و کابینه‌شان را خواهند داشت که با تدبیر به امیدهایی که زنده کرده‌اند به تدریج پاسخ ‌دهد و به ما امیدواران کماکان امیدواری دهد. من اگرچه در جایگاه زن بودنم می‌توانستم پیشنهاداتی از این منظر داشته باشم ولی ترجیح می‌دهم به عنوان یک دوستدار حقوق کودکان پیشنهادهایم را در ارتباط با آرزوهایم برای شرایط بهتر برای همه کودکان سرزمینمان و حتی آنها که مهمان سرزمینمان هستند بیان کنم. بعد از توجه به مسائل جسمانی کودکان از قبیل دسترسی به بهداشت، تغذیه و درمان مناسب پیشنهادم توجه ویژه به آموزه‌های کیفی در سال‌های مدرسه است. در سال‌های طلایی یادگیری مدرسه، کودکان ما اگر در عمل با مباحثی نظیر شناسایی، تجربه حقوق خود، حقوق دیگران، تمرین نوع دوستی، تمرین مشارکت، تمرین مسئولیت‌پذیری جمعی و مسئولیت نسبت به محیط‌زیست و کره زمین و اصولا یادگیری تفکر انتقادی و تامل بیاموزند ( کاملا قابل اجراست) می‌روند تا برای نسل بعد این سرزمین همه چیز را دگرگون و گهربار کنند. در گوناگونی فرهنگی مردم ما که به‌رغم غنای بسیار آن گاه به سوءتفاهم‌های زیادی نیز می‌انجامد این مدرسه است که می‌تواند نه فقط مغز دانش‌اندوز ما را تقویت کند بلکه می‌تواند نسل‌هایی از انسان‌هایی را بپروراند که با تحول مغزهایی اجتماعی و مسئولیت پذیر بهشتی از تعهد اخلاقی نوع‌دوستی و وجدان را در جامعه جاری کند و دیگر اینکه پیشنهاد می‌کنم به خانواده‌هایی که به خاطر فقر از عهده حمایت و پرورش مناسب کودکان خود بر نمی‌آیند ( مانند پدیده‌ای چون کودکان کار) کمک شود تا به طور سامانمند و با نظارت کافی هیچ کودکی به دلیل فقر به حاشیه رانده نشود و آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.


اهداف را محقق کنید


فریده غیرت (فعال حوزه زنان): آقای روحانی ما شما را انتخاب کردیم و می‌دانیم که با مشکلات زیادی مواجه هستید.امیدواریم دکتر روحانی با نیت خیر و مثبت بر مشکلات فایق آیند و بتوانند اهداف و برنامه‌ها را تحقق بخشند و به سرانجام برسانند.


پایبندی بر وعده‌های انتخاباتی


فخرالسادات محتشمی‌پور (فعال حوزه زنان): امیدواریم آقای روحانی بر وعده‌های انتخاباتی خود بماند و به عهدی که با مردم بستند وفا کند. انتظار مردم این است که قانون اساسی با تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها پیاده شود تا رضایت اکثر مردم به دست آید و پایگاه مردمی دولت نیز قوی شود. اگر نظرسنجی درباره موقعیت یک دولت شود، رضایتی که مردم دارند مهم‌ترین مساله است. امیدوارم نه تنها در سال 93 بلکه تا پایان دولت تدبیر و امید، رئیس‌جمهور توفیق ماندن بر سر میثاق را داشته باشند و قانونی اساسی را اجرا کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر