جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 10374
تاریخ انتشار: 05 اسفند 1392 14:32
با انتقاد از رویه مدیریتی حاکم بر صدا و سیما

مشاور روحاني: كاش صدا و سیما، صدای ملت ایران باشد کد مطلب :

ّبه گزارش راه مردم، شب گذشته فرهنگسرای ارسباران میزبان مراسم رونمایی از کتاب پایان تکصدایی، اثر دکتر فواد صادقی بود که با سخنرانی  حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مهندس محمد هاشمی، رئیس اسبق صدا و سیما، محمد جعفر صافی، موسس و اولین رئیس شبکه سه سیما و شماری از کارشناسان حوزه رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

در این مراسم آشنا با انتقاد از رویه مدیریتی حاکم بر صداوسیما، در سخنان مشروحی به تبیین مصوبات قانونی درباره چگونگی اداره صداوسیما پرداخت و به شدت از رویکرد اخیر این سازمان در تخریب دولت انتقاد کرد. آشنا گفت: پس از سفر موفقیت آمیز رییس جمهور به اجلاس داووس که منجر به گشایش در فضای اقتصادی کشور شد، یک جریان خاص تصمیم به حاشیه سازی و تخریب این سفر گرفت و سایتی مامور و معذور در این راستا مطلبی منتشر کرد که در آن پیرامون پوشش یکی از اساتید برجسته دانشگاه در حوزه روابط بین الملل که در این اجلاس شرکت کرده بود، جنجال ایجاد کرد.

وی با تجلیل از دکتر سریع القلم گفت: بسیاری از اساتید و کارشناسان خبره کشور در حوزه روابط بین الملل افتخار شاگردی ایشان را داشته اند و طی ده سال گذشته، ایشان به عنوان شخصیت حقیقی و علمی خود همواره به اجلاس داووس دعوت می شده است و در آنجا با زبان بین المللی جهان پسند از منافع ملی کشور دفاع می کرده و در سفر امسال نیز ایشان نه جزو همراهان رئیس جمهور بوده و نه در اقامتگاه رئیس جمهور حضور داشته و همانند سالهای قبل، خود به عنوان یک چهره علمی در این اجلاس شرکت کرده است.

مشاور رییس جمهور افزود: این مطلب سایت مامور و معذور، به عنوان یک مطلب تولیدی از صداسیما پخش شد و وقتی در پاسخ آن به صورت یک نامه رسمی بیان شد که مطابق پروتکل رسمی، دادن عناوین به منصوبان رییس جمهور، تنها از طریق سایت رسمی رییس جمهور مجاز است، صداوسیما پس از یک هفته با تکرار برنامه قبل خود، بازهم روایت سایت مامور معذور را به عنوان پاسخ دولت پخش کرد. آشنا ادامه داد: از نگاه مدیریت سازمان صداوسیما، این سازمان حق نظارت برهمه جهان، همه جامعه و همه قوای رسمی کشور را دارد، اما هیچ کس حق ندارد بر عملکرد این سازمان نظارت کند و شورای نظارت بر صداوسیما نیزجنبه تشریفاتی دارد.

نماینده رییس جمهور در شورای نظارت بر صداوسیما تصریح کرد: تاکنون تنها دو مورد از سوی رییس سازمان صداوسیما به شورای نظارت ارجاع شده است. مورد اول درخواست مبلغ سنگینی از سوی رییس سازمان صداوسیما از رییس جمهور علاوه بر بودجه رسمی این سازمان بوده است که با توجه به آن که مبلغ مذکور معادل بودجه یک سال صداوسیما و علاوه بر آن بوده و برای تامین آن فرصتی دوماهه به دولت داده شده است، رییس جمهور این درخواست را برای بررسی به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و شورای نظارت بر صداوسیما ارجاع داده است.

وی مورد دوم را مساله ایجاد وقفه 90 دقیقه ای در مصاحبه زنده رییس جمهور دانست و توضیح داد: این اقدام توسط شخص رییس سازمان صداوسیما و با مدیریت مستقیم وی انجام شده است و بعد از آن، رییس سازمان صداوسیما موضوع را به شورای نظارت بر این سازمان ارجاع داده تا از ایشان دفاع شود. گویی این شورای نظارت برصداوسیما نیست، بلکه شورایی برای دفاع از صداوسیما مقابل قوای دیگر است! آشنا ادامه داد: از نگاه رییس سازمان صداوسیما شواری نظارت براین سازمان جلسه ای تشریفاتی است که هر دو هفته یکبار برای گپ زدن و گعده کردن تشکیل می شود. انگار این شورای نظارت بر سازمان صداوسیما نیست، شورای نظارت صداوسیما بر رئیس جمهور است!

وی پرسید: چرا پژوهشگری چون فواد صادقی باید نام کتاب خود را بگذارد "پایان تک صدایی"؟ البته ای کاش صداوسیما، تکصدایی باشد و صدای ملت ایران باشد، این صدای کیست؟ در این برنامه که با اندکی تاخیر برگزار شد، مشاور فرهنگی رئیس جمهور که خود از کارشناسان برجسته ارتباطات و استاد این رشته در دانشگاه امام صادق(ع) است، گفت: باید بدانیم که ساده ترین و دم دستی ترین راه ، همیشه بهترین راه نیست. کسانی که در این کتاب مصاحبه با آنها چاپ شده، همگی دلسوز مردم ایران، نظام جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری و حتی خود سازمان صداوسیما هستند و معتقدند رویه فعلی به سود کشور نیست.

آشنا با اشاره به تبدیل "شرکت واحد اتوبوسرانی تهران" به چندین شرکت خصوصی برای حل مشکل حمل و نقل شهروندان گفت: این امر نشان می دهد حتی اتوبوسرانی هم بدون رقابت رشد نمی کند و اکنون ما ده ها مدیر فرهنگی و رسانه ای مطمئن و تربیت شده در تراز نظام داریم که می توانند در عرصه رادیو و تلویزیون خصوصی فعالیت کنند و سازمان صداوسیما هم باید به یک سازمان رگولاتوری بسیار کوچک و تخصصی و حرفه ای تبدیل شود و بر عملکرد این افراد نظارت کند.

پس از سخنان آشنا، فواد صادقی نویسنده کتاب سخنانی ایراد کرد و سپس کتاب توسط دکتر آشنا رونمایی شد. در پایاان نیز مهندس محمد هاشمی، پرسابقه ترین رییس صداو.سیما در جمهوری اسلامی نیز ضمن اشاره به برخی خاطراتش از دقت نظر امام خمینی در خصوص صداوسیما تاکید کرد: صداوسیما اکنون از مسیری که امام خمینی برای آن ترسیم کرد، فاصله گرفته است.

گفتنی است، کتاب "پایان تک صدای"، دومین کتاب برگرفته از پایان نامه دکتری فواد صادقی در رشته مدیریت رسانه دانشگاه تهران است، و مشروح مصاحبه های وی با 14 تن از مقامات برجسته نظام و کارشناسان حوزه رسانه و تلویزیون نظیر آیت الله هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی، حسام الدین آشنا، محمد هاشمی، عماد افروغ، سروش محلاتی، فریدون وردی نژاد، حسین انتظامی، حسن خجسته، سلطانی فر و... است که توسط انتشارات میراث اهل قلم، به زیور طبع آراسته شده است.

منبع: بهار نیوز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر