کد خبر: ۹۰۰۳۵
تاریخ انتشار:۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
رئیس اتحادیه فناوران رایانه:
فروش لپ تاپ دست دوم به جای نو/ خریداران عقب‌نشینی کردند
بررسی بازار لپ تاپ از افزایش فروش کالاهای تقلبی و دست دوم حکایت دارد. موضوعی که به تایید رئیس اتحادیه فناوران یارانه هم رسید. اما اکنون زمان خرید لپ تاپ رسیده است؟

با تغییر سال و ادامه روند تورم، بسیاری از فعالان بازار لپ تاپ و مشتریان به دنبال پاسخی برای این پرسش هستند که آیا اکنون زمان خرید لپ تاپ رسیده است یا خیر؟

از سوی دیگر، با کاهش قدرت خرید شهروندان، بسیاری از متقاضیان به سمت خرید لپ تاپ دست دوم سوق پیدا کرده‌اند. موضوعی که سودجویی برخی از سوداگران بازار را به دنبال داشته و منجر به فروش لپ تاپ دست دوم به جای نو شده است.

در همین زمینه رئیس اتحادیه فناوران رایانه به خریداران پیشنهاد داد چنانچه مردم، به‌ویژه دانشجویان، قصد خرید لپ تاپ دارند، تعلل نکنند.

محمدرضا فرجی‌تهرانی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد: احتمالا قیمت دلار در نیمه دوم سال با نوساناتی همراه باشد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود قیمت لپ‌ تاپ و سایر کالاهای مربوط به حوزه آی‌تی با این نوسان، افزایش قیمت پیدا کنند.

او با اشاره به نوسانات نرخ دلار گفت: در حال حاضر شاهد ثبات نسبی قیمت دلار در این بازار هستیم، اما بر اساس نظر برخی از کارشناسان و تجربه سال‌های گذشته، احتمالاً نرخ دلار در نیمه دوم سال تغییر کند. از این رو، در حال حاضر  بازار راکد است و سایه رکود از بازار املاک گرفته تا اقلامی مانند لپ تاپ و تبلت را دربر گرفته است. فعلاً خریداران به دلیل نوسان زیاد قیمت ارز از خرید کالاها عقب‌نشینی کرده‌اند و منتظر ثبات قیمت دلار در بازار هستند.

فرجی‌تهرانی با انتقاد از روند تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی بیان کرد: خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری خوبی با تجار برای ثبت درخواست ارز دارد، اما متاسفانه تجار آی‌تی همچنان در انتظار تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی هستند چراکه هزاران جنس در گمرک در حال خاک‌خوری است.

هشدار درباره خرید کالای استوک

گرچه با افزایش قیمت دلار برخی دانشجویان مجبورند اقلام مورد نظر خود را از بازارهای غیررسمی تهیه کنند، اما فرجی‌تهرانی با اعلام هشدار به خریداران کالاهای استوک گفت: ممکن است لپ تاپ‌های استوک با هر بودجه‌ای در بازار غیررسمی پیدا شود، اما هنگامی که صحبت از لپ‌تاپ استوک می‌شود، قطعاً کیفیت این کالاها با اجناس نو متفاوت است. از سوی دیگر مدت‌هاست در بازار شاهد قاچاق قانونی لپ‌تاپ هستیم که کالای استوک را به جای نو به مصرف‌کننده می‌فروشند. در نتیجه به خریداران توصیه می‌کنیم محصول را از فردی خریداری کنند که گارانتی آن به تایید سامانه جامع گارانتی و اتحادیه رسیده باشد. در کل فروش کالا بدون گارانتی به منظور قاچاق است. متاسفانه مردم برای اینکه کالایی را پنج درصد ارزان‌تر بخرند ۹۵ درصد پول خود را در جوی آب می‌ریزند و از برخی موضوعات مانند گارانتی و سالم بودن اجناس چشم‌پوشی می‌کنند. 

پیشنهاد به خریداران

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران به خریداران پیشنهاد کرد: پیش‌بینی نرخ ارز آن هم به طور حتم ممکن نیست و همه آنچه کارشناسان می‌‌گویند بر اساس احتمالات است، اما در کل بازار لپ‌ تاپ مستقیم با نرخ ارز در ارتباط است. از سوی دیگر همچنان برخی از کالاها در انتظار تخصیص ارز هستند؛ در نتیجه افرادی که قصد خرید لپ‌ تاپ دارند بر اساس موجودی خود، اقدام به خرید کنند.