کد خبر: ۵۲۰۱۴
تاریخ انتشار:۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله:
اجرای مدل قرنطینه چینی در ووهان، در ایران و هیچ کشور دیگری امکان پذیر نبود/ اختصاص ۱۰ میلیارد دلار به کسب وکارهای زیان دیده از کرونا / روند شیوع کرونا در استان ها نزولی بوده
روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مسافرت مردم در روزهای ابتدایی فروردین حدود ۸۰درصد کاهش پیدا کرده است. در اکثر استان ها در اوایل فروردین از پیک کرونا عبور کرده ایم. مدل قرنطینه چینی را هیچکس در دنیا نپسندید و نمی‎شد در ایران اجرا شود.
به گزارش راه امروز: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد: خوشبختانه در این بیماری و ویروس خطرناک در اکثر قاطع استان ها، دیروز سیر نزولی را شاهد بودیم و مسافرت مردم در روزهای ابتدایی فروردین حدود ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: خوشبختانه دیروز روند ابتلا به کرونا در همه استان‌ها نزولی بود و امسال مردم به خاطر سلامت و صحت هموطنانشان خانه را برگزیدند و رفتن به طبیعت در روز 13 فروردین را به زمان دیگر موکول کرده و در خانه ماندند و ما از مردم به خاطر رعایت دستورالعمل های بهداشتی تشکر می کنیم و اگر ما امروز در اکثر قاطع استان ها سیر نزولی را مشاهده می کنیم البته که طبق آمار دیشب همه ی استان ها سیر نزولی داشتند و این برای من بسیار خوشحال کننده است که مسیری که پزشکان و متخصصان و پزشکان انتخاب کردند مسیر درستی بوده است.

رئیس جمهور گفت: 80 درصد کاهش سفر نوروزی در روزهای اول فروردین داشته ایم. عبور از پیک بیماری کرونا در روزهای اوایل فروردین بوده و سیر نزولی پیدا کرده است.

روحانی همچنین در توضیح عدم اجرای قرنطینه چینی گفت: این مدل را هیچکس در دنیا نپسندید و در هیچ کشوری نیز اجرا نشد و این مدل از قرنطینه مختص به خود چین است و با شیوه ها و سیاست هایی که دارن می توانند به مردم بگویند درهای منزل خود را پلمپ کنید و این روش قابلیت اجرایی در دنیا و ایران را نیز ندارد و عده ای در داخل به ما فشار آوردند که مدل قرنطینه چینی را اجرا کنیم که ما این کار را نکردیم و مدل دیگه ای هم بود که توسط کشورهای اروپایی اجرا شد که آن امنیت جمعی بود و می گفتند در پیانتشار ویروس بدون پیشگیری عده ای مبتلا خواهند شد و عده ای فوت می کنند و عده ای بهبود می یابند و بالاخره از آن عبور خواهیم کرد و این نیز شیوه ای بود که ما از آن تبعیت نکردیم.

روحانی افزود: متخصصان ما در طرحی که برای ایران ارائه کردند و وزارت بهداشت و درمان مسئولیت اجرای آن را بر عهده داشت ما در این طرح گام به گام طرح های مختلف را در مراحل مختلف اجرا کردیم و در روزهای اخیر قدم های جدیدی برداشتیم و منجر به سختگیری بیشتر که ناگزیر هم بود شده است که این به دلیل حفظ سلامت مردممان بوده است و اگر امروز برای سفر و حضور آن طبیعت مشکلاتی ایجاد شده است باز هم به دلیل صحت و سلامتی شان بوده است و مبنای دیگری ندارد. 

رئیس جمهور در مورد تحریم ها خاطرنشان کرد: علی رغم تحریم ها و سختی ها و مشکلات 10 میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب و کارهایی که دچار مشکلات شدند در نظر گرفتیم و این مبلغ بخشی به صورت تسهیلات و بخشی به صورت کمک های بلاعوض و بخشی به صورت بسته هایی ست که به اقشار مشکل دار پرداخت می شود. در شرایطی تحریمی کشورمان توانست این میزان از تسهیلات را در نظر بگیرد که یک قلم آن 75هزار میلیارد تومان تسهیلات بوده است.