کد خبر: ۴۶۴۳۴
تاریخ انتشار:۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
رییس اسبق اتاق بازرگانی ایران از دلایل انصراف برخی کاندیداها پرده برداشت
فشار برای انصراف از انتخابات
رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران، از پشت صحنه انصراف برخی کاندیدای انتخابات اتاق پرده برداشت.
به گزارش راه امروز: رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران، از پشت صحنه انصراف برخی کاندیدای انتخابات اتاق پرده برداشت. محمدرضا بهزادیان، روز گذشته در جمع خبرنگاران مدعی اعمال فشار از سوی برخی نهادهای نظارتی بر بازرگانانی شد که ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما برنگردانده‌اند. به گفته او، از برخی از فعالان اقتصادی و بازرگانانی که ارز دولتی گرفته‌اند اما کالا وارد نکرده یا ارز خود را به سامانه نیما نیاورده‌اند خواسته شده، که انصراف داده‌ و به‌طور آبرومندانه از انتخابات اتاق کنار بروند.  از آن‌سو، اسدالله عسگراولادی، هم با اشاره به انتقادات بانک مرکزی از عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: حاضرم تمام اسناد مرتبط با فروش ارز صادراتی‌ام را به مراجع صالح ارایه دهم، اما بانک مرکزی در آستانه انتخابات با من لجبازی کرده وجلسه مشترک برگزار نمی‌کند. 
بهزادیان چه گفت؟
 رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران روز گذشته در مورد توییت نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران مبنی بر فشار نهادهای نظارتی به برخی افراد مبنی بر انصراف از شرکت در انتخابات اتاق بازرگانی به ارایه توضیحاتی پرداخت. بنابه اظهارات محمد رضا بهزادیان، اگر نهادهای امنیتی به سبب استقلال فکری یا سایر مسائل غیر اقتصادی و شخصی به کسی فشار بیاورند، برای انصراف مطمئنا ما پشت آن فرد هستیم و از او حمایت خواهیم کرد. البته مفهوم این توییت این بود که این اتفاق در شهرستان‌ها رخ داده و در تهران چنین مشکلی وجود ندارد. بهزادیان در ادامه این توضیح را هم داد که بر اساس شنیده‌ها، از بعضی کاندیداها به دلیل اینکه ارز دولتی گرفته‌اند اما کالا وارد نکرده یا ارز خود را به سامانه نیما نیاورده‌اند، خواسته شده تا انصراف داده‌ و آبرومندانه از انتخابات اتاق کنار بروند. اگر این انصراف‌ها به سبب مبارزه با فساد یا اینکه از امکانات دولتی سوءاستفاده شده ما از آن حمایت می‌کنیم و از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی می‌خواهیم که این موارد را با جدیت دنبال کنند.
عسگراولادی در مورد رقم صادراتش  چه گفت؟
از آن‌سو، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین هم با اشاره به انتقادات بانک مرکزی از عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: از سال‌ها قبل صادرات خود را آغاز کرده‌ام و زمانی که صادرات من آغاز شد، اما اکنون حرف‌های دروغی را مبنی بر عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به من نسبت می‌دهند. اسدالله عسگراولادی گفت: بانک مرکزی مدعی است که ۱۶ میلیون دلار صادرات داشته‌ام در حالی که در 6 ماهه ابتدای امسال صادرات من کمتر از یک میلیون دلار بوده و اکنون نیز کار صادرات را به دلیل عدم توانایی در بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما متوقف کرده‌ام. او با گلایه از بانک مرکزی تصریح کرد: برای من جای تعجب است که چرا بانک مرکزی اسرار یک تاجر را منتشر می‌کند و این در شرایطی است که بانک مرکزی حاضر نیست با من حرف بزند و باید اکنون پاسخ دهد که به استناد کدام مدارک این اتهام را به من وارد کرده است و این در شرایطی است که تمام دفاتر و اسنادم را برای صادرات به مراجع صالح ارایه خواهم کرد. عسگراولادی گفت: من ارز حاصل از صادرات را نمی‌توانم به سامانه نیما بیاورم، چرا که خریدار کالای صادراتی من حاضر نیست واریز ارز را به این سامانه داشته باشد، بنابراین باید بانک مرکزی این وضعیت صادرکنندگان را نیز درک کند.